Czy potrafimy biznesowo ocenić współpracę z partnerami B2B? Czy potrafimy w mierzalny i wielowymiarowy sposób podsumować naszą dotychczasową kooperację z danym dostawcą elektroniki? I w końcu, czy taka współpraca okazała się dla naszego biznesu efektywna i opłacalna? Jak to przeanalizować i chociażby częściowo policzyć, aby móc oszacować ewentualne dodatkowe koszty i straty, które mogą się pojawić w wyniku współpracy z partnerem EMS? Zakres i obszary takiej oceny prezentujemy w dalszej części artykułu.
Partnerzy B2B – jakie czynniki wpływają na udaną współpracę?
Każdy przedsiębiorca poszukuje takiego dostawcy, któremu może zaufać. U podstaw zaufania leżą twarde dane na temat np. realizacji wcześniejszych zamówień – przede wszystkim w zakresie dotrzymywania gwarantowanej wysokiej jakości, terminowości realizacji czy zakresu usług, który będzie pokrywał się z naszymi oczekiwaniami. Wskazane czynniki najczęściej mają mierzalny wpływ na operacyjną działalność przedsiębiorstwa produkcyjnego, jego poszczególne procesy i działania, które w pewnym zakresie możemy wyrazić po stronie dodatkowych kosztów operacyjnych czy strat.
Czy współpraca z nierzetelnym dostawcą może być kosztowna oraz narazić nas na straty?
Najczęściej można usłyszeć, że do tej pory nikt tego nie kalkulował i nie analizował lub, że koszty zmiany dostawcy byłyby większe, więc firma kontynuuje kulejącą współpracę. Jednak takie decyzje mają wymierną wartość. Wystarczy przyjrzeć się temu w sposób wielowymiarowy – tabela 1.
Wymienione czynniki, które wpływają na dodatkowe koszty operacyjne lub określone straty firmy produkcyjnej są w większości względnie łatwe do oszacowania. Jest to prosta droga do oceny efektywności współpracy z partnerem EMS i optymalizacji kosztów. Pamiętajmy, że jeśli korzystamy z wielu dostawców naraz, to jeden nierzetelny może znacząco wpłynąć na cały proces, powodując opóźnienia, straty finansowe czy dalej, wizerunkowe.
Często w procesie wyboru dostawcy kluczowym czynnikiem jest jedynie cena oferowanej usługi, natomiast koszty, o których mowa powyżej, pojawiają się w trakcie współpracy i nie zawsze są dostrzeżone przy ocenie realizacji danego projektu. Warto zatem przeanalizować poświęcony czas i zakres dodatkowych czynności, które wiązały się z obsługą opóźnionych zamówień, reklamacji czy koordynacji dostaw od kilku dostawców. Wszystko to przekłada się na finalną wielkość zysku z danego projektu, dlatego też proponujemy usługę kontraktowej produkcji elektroniki, czyli minimalizowanie ryzyka i optymalizację procesów, które pozwolą w pełni skupić się na rozwoju własnego biznesu.
Zapraszamy do współpracy