Ani dystrybutor, ani producent nie określają jakiegoś szczególnego przeznaczenia oferowanych komputerów jednopłytkowych. Można ich używać nie tylko do nauki, ale również jako gotowe sterowniki w aplikacjach związanych z automatyką, kontrolą, sterowaniem, multimediami itp. Nadają się równie dobrze dla entuzjastów, jak i dla profesjonalistów, chociaż będą oni z nich korzystali w różny sposób. Dla przykładu posłużmy się mikrokomputerami A20-OLinuXino-MICRO.
Wspomnianej płytki można użyć pod kontrolą systemów Android lub Linux i wykonać funkcjonalne centrum multimedialne, niekoniecznie na bazie utworzonego przez siebie oprogramowania, ale korzystając z przeogromnej oferty rozwiązań dostępnych w Internecie. Można również dołączyć zewnętrzny monitor i posługiwać się płytką jak zwykłym komputerem PC, używając jej do przeglądania Internetu, korespondencji, edycji tekstów, arkuszy kalkulacyjnych itp.
Mocnymi stronami takiego rozwiązania są: duża prędkość i wydajność procesora A20 (dobrze znanego chociażby z wielu tabletów), niewielkie wymiary, uniwersalność, mały pobór mocy. Dla osób chcących wykorzystać wspomniany mikrokomputer w roli urządzenia embedded ważny będzie fakt, że oprogramowanie jest dostępne na zasadach licencji GPL, natomiast dokumentacja techniczna płytki (schemat i projekt płytki drukowanej) na zasadach Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License.
Mikrokomputer A20-OLinuXino-MICRO jest oferowany w dwóch wariantach. W tańszym płytka nie ma wbudowanej pamięci Flash - jej rolę pełni karta SD. W droższym, zwykle stosowanym w urządzeniach embedded, płytka ma wlutowane 4 GB pomięci Flash i preinstalowany system operacyjny Android 4.2.2.
Warto wspomnieć, że oprócz opisywanej płytki, Allwinner Technology produkuje również miniaturowe A20-OLinuXino-LIME2, A20-OLinuXino-LIME i A20-SOM-EVB, które są dobrą alternatywą, jeśli urządzenie wymaga miniaturyzacji (LIME) lub potrzebujemy płytki eksperymentalnej, wyposażonej we wszystkie układy peryferyjne (SOM-EVB) w celu np. wybrania odpowiedniego rozwiązania dla projektowanego urządzenia, oceny możliwości itd.
Na rysunku 1 pokazano płytkę A20-OLinuXino-MICRO tj. w wariancie z bez wlutowanej pamięci Flash. Na pierwszy rzut oka można zauważyć wtyki IDC, do których są doprowadzone linie GPIO (łącznie 160 wyprowadzeń) oraz sterownik wyświetlacza LCD. Oprócz nich mikrokomputer zawiera:
Złącze interfejsu SATA z 5-woltowym złączem zasilającym jack.
Złącze HDMI z zabezpieczeniem przed ESD, złącze wyświetlacza LCD kompatybilne z modułami 4,3", 7" i 10,1" wytwarzanymi przez Olimex, złącze wyprowadzające sygnały VGA (dołączenie standardowego monitora wymaga adaptera). Wspierane rozdzielczości to:
- LCD - 4,3" 480×272, 7" - 800×480, 10" - 1024×600,
- HDMI: 480i, 576i, 480p, 576p, 720p50, 720p60, 1080i50, 1080i60, 1080p24, 1080p50, 1080p60,
- VGA: 1680×1050, 1440×900, 1360×768, 1280×1024, 1024×768, 800×600, 640×480, 1920×1080, 1280×720.
- 2 złącza USB (z wbudowanym zabezpieczeniem przed przeciążeniem).
- 1 złącze USB OTG (z zabezpieczeniem j.w.).
- Złącze Ethernet 100 Mbit/s.
- Złącze baterii z możliwością dołączenia akumulatora i wbudowaną ładowarką.
- Wyjście słuchawkowe, wejście mikrofonowe.
- 2 złącza UEXT (Universal Extension, to jest złącze, do którego jest doprowadzone zasilanie oraz interfejsy szeregowe UART, I²C i SPI).
- Złącza kart MicroSD, SD/MMC.
- Złącze debuggera UART.
- Diody LED: sygnalizująca status baterii, załączenie zasilania i ogólnego przeznaczenia.
Sercem mikrokomputera jest procesor A20 Cortex-A7 zawierający dwa rdzenie Cortex-A7 oraz dwa rdzenie GPU Mali 400, wyposażony w 1 GB pamięci DDR3 RAM i opcjonalnie w 4 GB pamięci Flash. Płytka może być zasilana napięciem z szerokiego zakresu, bo aż 6...16 V, co ułatwia jej wykorzystanie w aplikacji. Dodatkowo, na płytce zamontowano pamięć EEPROM mieszczącą 2 kB przeznaczoną do zapamiętania adresu MAC oraz danych aplikacji.
Wymiary płytki drukowanej mikrokomputera to 142 mm × 83 mm. Do jej zamocowania służą 4 otwory rozmieszczone w rogach płytki.
Podsumowanie
Wyposażenie procesora A20 Cortex-A7 jest naprawdę imponujące: dwa wydajne rdzenie Cortex-A7 i dwie jednostki graficzne Mali 400. A do tego interfejs dla kamery, kodek audio, 16-kanałowe DMA, bogate wyposażenie w interfejsy. Na bazie takiej platformy można wykonać urządzenie embedded o bardzo dużych możliwościach: platformę multimedialną, kontrolowaną zdalnie reklamę, komponent automatyki domowej i wiele innych.
Tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Dodatkowym atutem jest ogromna liczba dostępnych programów, tworzonych przez całą rzeszę anonimowych twórców dla systemów Android i Linux. Aby zbudować użyteczne urządzenie wystarczy umiejętność skorzystania z tych rozwiązań.
Jacek Bogusz, EP
Więcej informacji:
http://goo.gl/Vqah2W
http://goo.gl/fYyhg1
http://goo.gl/gEDzb7