Konwerter jest tanią alternatywą dla profesjonalnych konsol DMX. Nadajnik konwertera jest zabezpieczony warystorami. Ponadto zapewniono izolację galwaniczną pomiędzy wyjściem DMX, a komputerem.
Schemat ideowy konwertera pokazano na rysunku 1. Zbudowano go w oparciu o układ FT232RL. Izolację galwaniczną zapewnia transoptor U2. Ze względu na dużą prędkość transmisji zastosowano transoptor typu 6N137. Nadajnik zrealizowano na układzie MAX485.
Zasilanie transoptora FTDIi nadajnika zapewnia przetwornica DC-DC typu NME0505S. Warystory oraz rezystory R2 i R7 zabezpieczają U3 przed przepięciami. Gdyby jednak układ uległ uszkodzeniu, łatwo wymienić go, ponieważ jest zamontowany w podstawce. Diody LED D1...D3 sygnalizują kolejno: przyłączenie interfejsu USB, transmisję danych oraz poprawną pracę przetwornicy DC-DC.
Schemat montażowy zamieszczono na rysunku 2. Montaż rozpoczynamy od elementów biernych SMD. Następnie wlutowujemy U1. W kolejnym kroku montujemy elementy przewlekane, zaczynając od najniższych. Na koniec na kawałku przewodu montujemy złącze XRL. Konwerter można zamknąć w obudowie Z-70U.
Jeśli nie jest potrzebna izolacja galwaniczna można znacznie obniżyć koszty konwertera (przetwornica jest stosunkowo droga). W takiej sytuacji nie lutujemy przetwornicy ani transoptora. Konieczne jest jednak zwarcie pinów 1 z 3 i 2 z 4 przetwornicy oraz 3 z 6 transoptora. Ponadto nie montujemy rezystora R2, a R1 zastępujemy zworą (rezystorem 0 V).
Uruchomienie rozpoczynamy od przyłączenia konwertera do portu USB. Powinna zaświecić dioda D3 oznajmiająca prawną pracę przetwornicy. Następnie instalujemy wymagane sterowniki. Procedura ich instalacji była już wielokrotnie opisywana i nie ma sensu jej powtarzać.
Po poprawnym zainstalowaniu sterowników uruchamiamy program "MProg 3.5" dostępny na serwerze EP lub stronie producenta www.ftdichip.com. Jeśli do komputera są dołączone inne urządzenia z układami FTDI, to je odłączamy. Klikamy na ikonkę lupy (rysunek 3). W oknie powinna wyświetlić się liczba układów do zaprogramowania (rysunek 4). Następnie wybieramy ikonkę otwarcia pliku, po czym wskazujemy USB_DMX512.ept (rysunek 5).
Plik ten jest dostępny w katalogu Templates archiwum programu MProg 3.5 Release dostępnego na serwerze FTP EP. Wygląd okna programu po załadowaniu pliku pokazano na rysunku 6. Ustawione zostaną takie parametry, jak: numer seryjny, maksymalny pobór prądu przez urządzenie czy funkcje pełnione przez wyjścia C0, C1 (rysunek 7).
Klikając ikonkę błyskawicy (rysunek 8) spowodujemy zaprogramowanie układu, co trwa około dwóch sekund. W dolnym oknie pojawi się komunikat o zaprogramowaniu (rysunek 9). Od teraz Dioda LED D1 świeci, gdy urządzenie jest "widziane" przez komputer, natomiast LED D2 wskazuje transmisję danych z komputera.
Po powyższych czynnościach można uruchomić program obsługujący DMX. W archiwum EP dostępne są trzy programy: "LightControl", "MasterPeace_OpenDmx" i "USB DMX512 Converter DEMO". Pierwszy z nich (rysunek 10) jest prostą konsolą.
Umożliwia ustawienie dwóch sekwencji i płynne wygaszanie oraz rozjaśnianie. Po uruchomieniu program znajduje konwerter, co powoduje, że dioda D2 zacznie migać. Drugi program to nieco bardziej rozbudowana konsola (rysunek 11).
Ten program także sam znajduje konwerter. Trzeci umożliwia wybór urządzenia USB (rysunek 12). Ma najmniejsze możliwości z opisywanych tu programów, ale są dostępne do niego kody źródłowe. W Internecie dostępne są inne programy, zarówno bezpłatne jak i komercyjne.
Po uruchomieniu programu, nie pozostaje nic innego jak podłączyć odbiornik/ki DMX i przetestować działanie konwertera.
Sławomir Skrzyński, EP